محل ها یا اماکن شارژ مکان هایی هستند که باتری در آنها شارژ می شود. این محل باید تهویه ی کافی داشته باشد تا گازهایی که هنگام شارژ کردن تولید می شوند خارج شوند. وقتی سلول ها تا ۲٫۴۰ V می رسند خروجی منفی هیدروژن(H2)  و پایانه ی مثبت اکسیژن تولید می کند(O2). این گازها ترکیبی انفجاری تولید می کنند بنابراین خیلی مهم است که در اسرع وقت به خارج محل هدایت شوند تا از خطر انفجار جلوگیری شود. هیدروژن و اکسیژن به راحتی مخلوط می شوند و واکنشی حرارت زا نشان می دهند (تولید حرارت می کنند) و در نهایت به آب تبدیل می شوند (H2O).

محدوده ی تجمع هیدروژن در هوا قبل از رسیدن به حد انفجار ۴ درصد است، پس اگر منطقه ی شارژ کردن اقلاً ۲۵ برابر مقدار هیدروژن هوا نباشد به شدت آتشزا می شود. جهت حفظ امنیت توصیه می شود تجمع هیدروژن هرگز از یک درصد تجاوز نکند.

قواعد امنیتی ای موجودند که که باید در مناطق شارژ کردن به آنها توجه کرد:

۱) مکانی را با دست کم ۱۰۰ برابر حجم هیدروژن منتشر شونده انتخاب کنید؛ همین طور توصیه می شود که این محیط تهویه ی طبیعی ملایم داشته باشد.

۲) اگر منطقه ای با این ابعاد در دست نیست، پس لازم است تهویه ی کافی را ترجیحا” در قسمت های بالایی محل تامین کنید. حتی با وجود سیستم تهویه در منطقه همچنان لازم است هوای تازه به طور طبیعی جا به جا شود .

۳) اگر مقدار هیدروژن تولید شده در یک ساعت بیشتر از حجم فضای شارژ کردن است، لازم است سیستم تهویه ی اجباری با ظرفیت ساعتی استخراج گاز ۵۰ تا ۱۰۰ برابر مقدار هیدروژن تولید شده توسط باتری نصب شود. در این شرایط این موضوع حائز حداکثر اهمیت است که هر مقدار احتمالی تجمع هیدروژن که بر اثر ایرادات تهویه یا خطاهای زمان تهویه به وجود می آید برطرف شود این کار با نصب یک سیستم کنترل حفظ امنیت که اگر تهویه از کار افتاد شارژ باتری را قطع کند امکانپذیر است. حتی اگر سطح هیدروژن پایین تر از حد انفجار است همیشه لازم است تهویه ی مناسب به خاطر قطرات و بخارات سولفوریک اسید در هوا که موجب مشکلات تنفسی می شوند تامین شود. سیستم تهویه باید امکان خروج هوا در قسمت بالایی ناحیه ی شارژ و ورود هوای تازه در قسمتهای پایین را برای گردش هوا فراهم کند. همین طور توصیه می شود یک هود استخراج هوا در بالای باتری در هنگام شارژ نصب شود تا به منظور جلوگیری از تجمع گازها و بخارات تولید شده در فضا هوای محیط را بیرون بکشد.

 علاوه بر این دستور العمل های امنیتی مختلفی برای محیط شارژ در حین شارژ باتری وجود دارند، به عنوان مثال:

۱) از هر نوع جرقه یا شعله ی بی حفاظ در محیط شارژ که به هر حال از همه ی محل های کار دیگر جداست جلوگیری کنید.

۲) حتی الامکان پانل های شارژ را در خارج از محوطه ی شارژ مستقر کنید.

۳) از اتصال انبرک ها ی شارژر (هنگامی که شارژر به جریان برق متصل است.) به خروجی های باتری جلوگیری کنید.

۴) از اتصال کوتاه بین قسمت های باتری (در حین اتصال به جریان برق) با تماس اشیاء فلزی جلوگیری کنید.

۵) فقط از کارکنان وارد که به با خطرات و اتفاقات احتمالی عملیات شارژ کردن آشنا و برای آن آموزش دیده اند استفاده کنید.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *