باتری ها در دو رده ی وسیع موجودند: باتری های شارژی خشک و تر.

۱) سلول های شارژی تر

این باتری ها از ابتدا به این صورت تهیه می شوند که از ابتدا با الکترولیت پر می شوند و آماده ی استفاده اند. باتری های ترباید به طور مناسب انبار شوند، از لحظه ی شارژ شدن عمر این باتری شروع می شود پس از همین لحظه شروع به فرسوده شدن می کند. بنابراین توصیه نمی شود این باتری ها به مدت طولانی انبار شوند چون قبل از زمان استفاده دچار فرسودگی می شوند.

۲) سلول های شارژی خشک

باتری شارژی خشک با صفحات باردار شده تهیه می شوند. این باردار کردن یا فرآیند شکل دهی در یک تانک اسید شکل صورت می گیرد، سپس صفحات در یک جو کنترل شده شسته و خشک می شود تا از اکسید شدن صفحات منفی جلوگیری شود. این نوع باتری ها راحت تر انبار می شوند و برای دوره ی زمانی طولانی تری می توانند نگه داری شوند. فعال کردن باتری جهت استفاده عملیات بسیار ساده ایست که نیاز به هیچ نوع ابزار و تجهیزات ویژه ای ندارد.

فعال سازی سلول های شارژ خشک

۱-کلاهک سلول را بردارید.

۲-تمام سلول ها را از الکترولیت پر کنید (اسید سولفوریک رقیق شده برای باتری – وزن مخصوص = ۱٫۲۷۵ kg در دمای ۳۰ درجه ی سانتی گراد) به طوری که روی مجموعه صفحات یا حفاظ ترشحی را بگیرد.

۳-سه ساعت باتری را به حال خود رها کنید

۴-الکترولیت را تا سطح مناسب اضافه کنید (۲۰ mm بالای جداکننده ها) این کار برای جبران جذب الکترولیت توسط صفحات است.

۵-دما سنجی در یکی از سلول های مرکزی باتری جاسازی کنید.

۶-باتری را به یک شارژر وصل کنید و تا جریان یک دهم ظرفیت مجاز شارژ کنید (مثلا یک باتری ۸۰۰ آمپر ساعت باید با جریان شارژ ۸۰ آمپر شارژ شود).

۷-در هنگام شارژ مطمئن شوید دمای سلول از ۵۵ درجه ی سانتی گراد تجاوز نمی کند. اگر لازم است قبل از اینکه به شارژ ادامه دهید شارژر را از باتری جدا کنید و بگذارید تا خنک شود.

۸-شارژ را ادامه دهید تا ولتاژ به ۲٫۶۰ – ۲٫۷۰ V در هر سلول و وزن مخصوص الکترولیت بین ۱٫۲۷۰ kg/l – 1.290  در دمای ۳۰ درجه سانتی گراد برسد.

۹-وقتی به طور کامل شارژ شد بررسی کنید که وزن مخصوص الکترولیت در تمام سلول ها یکسان است و اگر لازم بود به آن آب مقطر اضافه کنید.

۱۰-کلاهک ها را سرجایش قرار دهید و باتری را با دقت تمیز کنید.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *