اجزای نیرو محرکه ی باتری ها

باتری مرکب از یک تعداد متغیر از سلول های ۲ ولتی با اندازه های مختلف که به صورت سری متصل اند یا همان رشته هاست، و در یک محفظه جاسازی شده اند، که محفظه باتری نامیده می شود و می تواند فلزی یا پلاستیکی باشد. سلول ها با اتصال به هم تشکیل یک رشته ی واحد می دهند. ولتاژ بر اساس تعداد سلول ها تغییر می کند، چرا که ظرفیت با اندازه ی سلول تعیین می شود. یک باتری با ۲۴ سلول ۳۰۰ Ah دارای ولتاژ کل ۴۸ ولت و ظرفیت ۳۰۰ آمپر ساعت می باشد.

۱) سلول ها

سلول یک سری صفحه های لوله ای مثبت جوش خورده دارد و نیز یک سری صفحات تخت منفی جوش خورده که متناوباً بین صفحات مثبت جا داده شده اند.صفحات مثبت و منفی با آنچه جداکننده نامیده می شود از هم جدا می شوند. تعداد صفحات منفی برابر است با تعداد صفحات مثبت به علاوه ی یک. صفحات با یک سرب ریخته گری شده که اتصال محل خروجی قطب ها نام دارد جوشکاری می شوند. پس گروه صفحات مثبت و منفی در یک محفظه ی پلاستیکی پلی پروپیلن جای داده شده اند که جار نامیده می شود. یک پوشش PP (پلی پروپیلن) برای دسترسی به خروجی ها  به جار قید بندی (باند) حرارتی شده است. هر پوشش شامل یک روزنه ی دسترسی و سرپوش برای تسهیل سرویس کردن دستگاه می باشد. جاری که گروه های صفحات را نگه می دارد با محلول رقیق سولفوریک اسید پر شده است.

۲) صفحات مثبت

صفحه ی مثبت یک پین سربی است که در یک غلاف پلی استر داخل شده و با خمیری از ترکیبات سرب، نمک ها و اکسید های سرب پر شده است، که هنگام شارژکردن به سرب دی اکسید تبدیل می شود (PbO2). PbO2 ماده فعال مثبت است. این صفحات صفحه های لوله ای یا روکش شده نامیده می شوند. تا وقتی ماده فعال مثبت در موقعیت خود با غلاف پلی استر نگه داشته شده باشد همیشه در تماس با صفحه ی سربی خواهد بود تا از رسانایی در تمام طول عمر باتری اطمینان حاصل گردد. در هنگام تخلیه ماده فعال مثبت تبدیل به سرب سولفیت (PbSO4) می شود.

۳) صفحات منفی

صفحه ی منفی پلاک سربی ریختگری شده ای پوشیده از خمیر ترکیبات سرب، نمک ها و اکسید های سرب است که در هنگام شارژ کردن تبدیل به سرب اسفنجی می شود. Pb0 ماده فعال منفی است. در موقع تخلیه ماده فعال منفی تبدیل به سرب سولفیت (PbSO4) می شود.

۴) جدا کننده ها

جدا کننده می تواند پلاستیکی باشدعموماً PE، PVC، لاستیک یا نوع دیگری از ماده و به صورت برگه ای یا غلافی موجود است. جداکننده ها برای جدا کردن صفحات مثبت و منفی به منظور جلوگیری از تماس و ایجاد اتصال کوتاه استفاده می شوند. جدا کننده ها از ماده ای متخلخل درست می شوند تا نمک های محلول در الکترولیت بتوانند از صفحه ی مثبت به منفی و برعکس عبور کنند. جدا کننده ها باید مقاومت الکتریکی کافی برای جلوگیری از اتصال کوتاه داشته باشند، اما همزمان مقاومت به حد کافی پایین باشد تا روی کارایی سلول تاثیر نگذارد.

۵) جار

جار محفظه ایست که مجموعه ی مرکب از صفحات مثبت، منفی و جداکننده را نگه می دارد و به همراه کاور محفظه ی خارجی سلول را شکل می دهد. جنس آن پلاستیک است (معمولا PP). اندازه ی جارها استاندارد و مطابق استانداردهای DIN و BS است که اندازه ی همگی سلول ها و مشخصات الکتریکی را تعیین می کند.

۶) سولفوریک اسید

سولفوریک اسید به عنوان الکترولیت استفاده می شود و در پروسه ی واکنش تماماً موثر است. و محلولیست از آب و سولفوریک اسید (H2SO4). سولفوریک اسید گازی است که به آسانی در آب حل می شود و محلول بسیار غلیظی با وزن مخصوصی در حدود ۱٫۸۴۰ g/l برابر ۹۸ درصد وزنش تشکیل می دهد. عرفاً وزن مخصوص برای بارهای الکتریکی حدوداً ۱٫۲۸۰ g/l در دمای ۲۵ درجه ی سانتیگراد است. فقط سولفوریک اسید خالص (به عنوان الکترولیت) استفاده می شود چون مواد خاصی از قبیل آهن (Fe) و کلر (Cl) تعداد ذرات در میلیون (ppm)  بسیار کمی دارند و می توانند بهره وری و عمر سلول را به کاهش دهند.

۷) خروجی ها

خروجی ها می توانند سربی یا از نوع پیچی باشند. در مورد اول سلول های مختلف باتری باید با استفاده از تسمه ها (میله ها) ی سربی که به خروجی ها لحیم شده اند به هم متصل شده باشند، در حقیقت برای خروجی های پیچی، اتصالات مسی روکش شده با یک ماده ی عایق در یک نیام قلاویز شده بر خروجی پیچ می شوند.

۸) کلاهک ها

کلاهک ها باعث دسترسی آسان و سریع به سلول برای سرویس کردن می شوند. مدل های مختلفی از کلاهک ها وجود دارند، اما می توانیم آنها را به دو گروه تقسیم کنیم: کلاهک های ساده یا استاندارد و کلاهک های فلوتر دار، که به کلاهک های فیلری) پر کننده)هم معروفند.

کلاهک های سلولی ساده پیچی، میخی یا پرچی باشند و با برداشتن آن می توان قسمت بالایی سلول را بررسی کرد. گاهی ممکن است برای تسهیل خواندن سطح الکترولیت، کلاهک ها با اندیکاتور یا وسیله ی دیگری جازده شده باشند. کلاهک های فلوتر دار می توانند شناور یا پرچی باشند. کلاهک های فلوتردار به وسیله ی مداری با یک فیتینگ اصلی برای اتصال به محفظه ی آب مقطر به هم وصل می شوند تا بتوان همه ی سلول ها را به طور اتوماتیک تا سطح مورد نیاز بالاآورد.

۹) جعبه باتری

جعبه باتری تمام سلول ها را نگه می دارد و می تواند فلزی یا پلاستیکی باشد. شکل و اندازه بر اساس کاربرد باتری فرق می کند. هزاران مورد متفاوت به عنوان کاربرد های استاندارد شده برای باتری ها وجود دارد. در جعبه باتری سوراخ هایی جهت بلند کردن و جابجا شدن پیش بینی شده که با حلقه هایی تقویت شده است.

تمام جعبه های فلزی دارای یک آستر داخلی پلاستیکی نازک هستند و “فرتین” نامیده می شود که برای جلوگیری از الکترولیت و ایجاد عایق الکتریکی سلول کاربرد دارد. طبق نظر مشتری جعبه ی باتری با رنگ آمیزی نهایی تهیه می شود. بعضی اوقات جعبه باتری بی حفاظ است و به صورت بخشی از بدنه ی کاری  لیفتراک در می آید. در این مورد رنگ آمیزی نهایی باتری به خاطر حفظ ظاهر لیفتراک از بیشترین درجه ی اهمیت برخوردار است.(منظور در پالت تراکها یا لیفتراکهایی  که کیس باتری به عنوان بخشی از بدنه رویتمی شود،تناسب رنگ مد نظرقرار گیرد.)

از آنجا که برای سوار کردن باتری روی لیفتراک باید باتری وزن خاصی داشته باشد، در هنگام نیاز صفحات سربی در زیر جعبه جاسازی می شوند تا وزن مورد نظر به دست آید.

۱۰) اتصالات

این اتصالات، اتصالات الکتریکی هستند که مجموعه صفحات شکل دهنده ی سلول ها در باتری را به هم وصل می کنند. اتصالات می توانند سربی باشند که به خروجی ها لحیم می شوند یا نوع پیچی باشند که با پیچ بین خروجی ها پیچ می شوند. در این مورد خروجی ها برای سوار کردن اتصالات پیچی باید از نوع خاصی باشند.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *